دسته‌بندی نشده

کاربرد بلبرینگ کلاچ پراید چیست؟

یکی از قطعات ضروری در خودروها بلبرینگ کلاچ است که هدف از به کار بردن آن، کاهش اصطکاک بین سطح و خودرو است و در این مطلب به بررسی بلبرینگ کلاچ پراید می‌پردازیم. حفظ کیفیت و سلامت بلبرینگ در سیستم کلاچ خودرو اثر گذار است که نتیجه‌ی آن کارامدی عملکرد اتومبیل می‌شود. بلبرینگ‌ها در انواع مختلف توسط شرکت‌های مختلف ساخته می‌شوند.

کاربرد بلبرینگ کلاچ پراید چیست؟

 

بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

بلبرینگ‌ها قطعاتی متحرک هستند که برای کاهش اصطکاک دورانی بین خودرو و سطحی که بر آن حرکت می‌کند، استفاده می‌شوند. هرچند، کاربرد بلبرینگ صرفا مربوط به خودرو نبوده و برای تسهیل در کار و یا حرکت در سایر دستگاه‌های مکانیکی نیز استفاده می‌شوند. بلبرینگ کلاچ پراید یکی از قطعات ضروری در این خودرو است که در ادامه می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

 

قرارگیری بلبرینگ در خودرو

حرکت خودرو و به طور کلی وسایل نقلیه، به کمک اینرسی انجام می‌شود. اینرسی به خودرو اجازه می‌دهد در سرعت‌های متفاوتی حرکت کرده تا به مقصد خود برسد. حرکت خودرو توسط قطعات داخلی آن کنترل می‌شود. یکی از مهم‌ترین این قطعات، کلاچ است. بلبرینگ‌ها درون محفظه‌ای مخصوص داخل چرخ‌های خودرو قرار دارند و بخشی از صفحه کلاچ را تشکیل می‌دهند. در صورتی که بلبرینگ کلاچ سالم نباشد، سفت شده و هنگام گرفتن کلاچ صدا ایجاد می‌کند.

 

نگهداری از بلبرینگ

کارکرد صحیح خودرو به نگهداری درست از آن وابسته است و این خود به معنای بررسی قطعات و کنترل کردن آنها به طور پیوسته است. بلبرینگ‌ها نیز مانند هر قطعه‌ی دیگری در معرض فرسایش و از کار افتادگی هستند. برای اطمینان از عملکرد صحیح، هر چند وقت یک بار بلبرینگ‌ها را چک کنید و اگر تصمیم به تعویض دارید، همه‌ی آنها را با هم عوض کنید. بهترین زمان برای تعویض بلبرینگ هنگامی است که قصد دارید لنت ترمز خودرو را عوض کنید. این کار باعث بهبود کارکرد خودرو می‌شود. همچنین، جدید بودن ترمز و بلبرینگ کلاچ، یک رانندگی لذت بخش را به همراه دارد.

عملکرد اصلی بلبرینگ کلاچ، کاهش اصطکاک است. بنابراین همواره باید این قطعات را روغن کاری کنید تا میزان اصطکاک افزایش نیابد و سلامت خودرو حفظ شود. بلبرینگ کلاچ پراید با از بین بردن اصطکاک، حرکت خودرو بر سطوح را نرم‌تر کرده و کنترل آن را آسان‌تر می‌کند. توجه داشته باشید که سفت شدن کلاچ، به گوش رسیدن صداهایی ناهنجار از آن و یا لرزیدن پدال نشان دهنده اشکال در بلبرینگ‌هاست و باید در اسرع وقت کنترل و تعویض شوند.

 

خطرات

هرچند که بلبرینگ کلاچ پراید باعث عملکرد بهتر اتوموبیل شده، از طرفی باعث ایجاد ناهماهنگی بین چرخ‌های خودرو می‌شود که امکان وقوع تصادف را به همراه دارد. برای رفع این خطر راه حلی وجود دارد؛ کنترل مکرر چرخ‌ها و کارکرد صحیح خودرو از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری می‌کند.

 

انواع بلبرینگ

در صورتی که بلبرینگ کلاچ پراید اشتباه نصب شود، به زودی خراب شده و مشکلات بسیاری را برای خودرو و کنترل آن به وجود می‌آورد که بسیار خطرناک است. به هنگام تعویض بلبرینگ دقت کنید که حتما فردی آشنا به کار و متخصص آن را انجام دهد. نکته‌ی بعدی، استفاده از روغن مناسب برای روان کردن حرکت بلبرینگ است تا از فرسایش و ساییدگی قطعات جلوگیری شود.

بلبرینگ‌ها انواع مختلفی دارند که در اینجا با نمونه‌هایی از آنها آشنا می‌شویم؛

انواع مختلف بلبرینگ

 

  • بلبرینگ‌های شیار عمیق (deep groove)

به دلیل سادگی در طراحی، سرعت بالا و قدرت مناسب هنگام فعالیت، از پرکاربردترین بلبرینگ‌ها در صنعت می‌باشند. این بلبرینگ‌ها در دو نوع یک ردیفه و دوتایی عرضه می‌شوند. دلیل اصلی گستردگی استفاده از بلبرینگ‌های شیار عمیق به علت راحتی نصب و کاربردی بودن آنها ست.

  • بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای (angular contact)

در این نوع بلبرینگ، نحوه‌ی قرارگیری حلقه‌های بیرونی و درونی به گونه‌ای است که با یکدیگر زاویه می‌سازند و کارآمدی بلبرینگ را افزایش می‌داهد تا بتواند هم به طور شعاعی و هم محوری بار را تحمل کند. هرچه اندازه زاویه در این نوع بلبرینگ بیشتر باشد، میزان تحمل بار محوری در آن افزایش می‌یابد.

  • بلبرینگ‌های کف گرد (thrust)

این نوع بلبرینگ نسبت سایر مدل‌ها متفاوت‌تر بوده و چنانچه تحت بار شعاعی قرار گیرند، عملکرد مناسبی نخواهند داشت و به زودی فرسوده می‌شوند. در واقع، نیرو فقط باید از یک طرف (به صورت محوری) به بلبرینگ‌های کف گرد وارد شود. این نوع بلبرینگ‌ها از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه‌تر از سایر انوع هستند.

  • بلبرینگ‌های خود تنظیم (self-aligning)

چنانچه بلبرینگ‌ها به طور نامناسب جایگیری شده باشند و یا زاویه‌ی محوری در آنها تغییر کند، دچار اشکال در عملکرد و آسیب می‌شوند. در صورت بروز مشکل برای بلبرینگ، عملکرد دستگاه با ایراد مواجه می‌شود. برای جلوگیری از بروز این حالت، بلبرینگ‌های خود تنظیم به وجود آمدند تا کار با وسایل مکانیکی را آسان‌تر کنند. در نظر داشته باشید که استفاده از یاتاقان مناسب در این بلبرینگ‌ها بازدهی را افزایش داده و عملکرد را بهبود می‌بخشد.

بسیاری از شرکت‌های موفق در زمینه‌ی تولید بلبرینگ، همواره مقالاتی در مورد تازه‌ترین تجهیزات خود و نحوه‌ی ساخت آنها به چاپ می‌رسانند که با استقبال از سوی مخاطبین مواجه می‌شود. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به FAG، SKF، TNT، Koyo و KG اشاره کرد.

 

نحوه کار بلبرینگ کلاچ پراید

در این بخش می‌خواهیم به طور خلاصه نحوه عملکرد بلبرینگ در سیستم بلبرینگ کلاچ پراید را بررسی کنیم. کاربرد سیستم کلاچ در خودرو برای انتقال نیرو از موتور به سمت گیربکس است. موقعی که راننده پدال کلاچ را فشار داده یا رها می‌کند، قطعات بلبرینگ با حرکت خود باعث درگیری کلاچ شده و خودرو را کنترل می‌کنند. محل قرارگیری بلبرینگ کلاچ بر روی شیفت گیربکس است که توسط اهرم کلاچ بر محل قرارگیری جابجا می‌شود.

به یاد داشته باشید چنانچه بلبرینگ در معرض گرمای بسیار قرار گیرد، خوب روانکاری نشود و یا از روغن و گریس مناسب برای آن استفاده نشود، هم باعث اشکال در عوض کردن دنده‌ی پراید می‌شود و هم می‌تواند چرخ دنده را خرد کند.

 بلبرینگ کلاچ

 

قیمت بلبرینگ

برندهای بسیاری وجود دارند که بلبرینگ کلاچ پراید را تولید کرده و به فروش می‌رسانند. در نظر داشته باشید که برای کارایی مفید اتومبیل پراید خود از برند مناسب و قطعه‌ی سالم استفاده کنید.

 

بلبرینگ‌ها انواع مختلفی داشته و در ابعاد متفاوت برای افزایش کارآمدی دستگاه‌های متنوع تولید می‌شوند. قیمت این قطعه متنوع بوده و در انواع داخلی و خارجی موجود است. به هنگام خرید بلبرینگ کلاچ پراید دقت داشته باشید که قطعه‌ی اصل و با کیفیت تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و یا ثبت سفارش در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان ما در یدک هلپ تماس بگیرید و یا از وبسایت بازدید نمایید.

بلبرینگ‌‌ها در بازار هم توسط کارخانه‌های داخلی تولید شده و هم از نوع وارداتی نیز وجود دارند. بسته به قیمت مورد نظر و خودروی خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *